суботу, 1 квітня 2017 р.

Конспект уроку української літератури   5 клас


Підготувала: Мухіна Валентина Іванівна,вчителька української мови та літератури Харківецької загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів















Тема уроку. І.Франко. «Фарбований Лис». Образ Лиса Микити

   Мета уроку: охарактеризувати образ Лиса Микити;  набути умінь і   навичок аналізувати художній образ, самостійно працювати з текстом, висловлювати свою думку щодо прочитаного, формувати власне ставлення до літературного героя; розвивати мислення, мовлення, навички виразного читання, творчість, уяву; виховувати позитивні якості, почуття прекрасного.

Обладнання: комп’ютер, учнівські ілюстрації до казки, плакат з епіграфом,сигнальні картки, листки з рисами характеру Лиса, «Діжечки», запис мультфільму «Фарбований Лис».

Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку (слайд 1-2)
ІІІ. Актуалізація опорних знань (слайд 3)
Проблемне питання: Як ви розумієте епіграф до нашого сьогоднішнього уроку?
Епіграф: Слова ласкаві, а думки лукаві.
                                                   
Народна мудрість
ІV. Основна частина
1.     Короткий огляд збірки І. Франка «Коли ще звірі говорили»
(слайд 4,5)
 -       Які звірі найчастіше зустрічаються в українських народних казках?
-        А чому саме ці звірі, а не бегемоти, крокодили, тигри?
-          Якими за поведінкою у народних казках були Вовки, Зайці, Лисиці?
У збірці казок І.Франка «Коли ще звірі говорили» всього 19 казок, про Лиса розповідається у 11. У 7 казках Лисиця – головний герой: 1.  «Лисичка-кума», 2. «Лисичка і Журавель», 3. «Лисичка і Рак», 4. «Лис і Дрозд», 5. «Фарбований Лис», 6. «Лисичка-черничка», 7. «Три міхи хитрощів». У 4 казках Лисиця з’являється епізодично,але після її появи настає перелом у розвитку подій: 1. «Старе добро забувається» (Лисиця судила чоловіка і Вовка); 2. «Кролик і Ведмідь» (за хитрість і розсудливість Лисицю призначили генералом); 3. «Ворона і Гадюка» (хитрі поради);
4. «Війна між Псом і Вовком». Є у І.Франка і поема «Лис Микита».
2. Повідомлення про лисицю ( слайд 6,7)
-        Що вам відомо про лисицю?
Лисиця належить до роду хижих ссавців родини Собачі. Довжина її тіла до 90 см, хвоста – до 60 см, вага від 2 до 14 кг. Волосяний покрив густий, пухнатий, переважно жовтувато-рудий; буває червоне і навіть біле хутро. Харчуються лисиці тваринною їжею ( мишовидними гризунами, зайцями, птахами, комахами, яйцями) і рослинною. У березні-квітні лисиця народжує 4-6 лисенят. Налічують близько 14 видів лисиць, вони розповсюджені майже по всіх материках.
3. Робота з планом характеристики образу Лиса (слайд 8,9)
- Пишучи про звірів, І.Франко мав на увазі людей.
Він писав: «Казка однією бровою підморгує на людей, немов дає їм знати: - Та чого ви, братчики, смієтеся? Адже се не про бідних баранів, вовків та ослів мова, а про вас самих з вашою глупотою, з вашим лінивством, з вашою захланністю, з усіма вашими звірячими примхами, забаганками. Адже ж я навмисне даю їм ваші рухи, ваші думки, ваші слова, щоб ви якнайкраще зрозуміли – не їх, а себе самих !»
Тому будемо розглядати образ головного героя Лиса Микиту з точки зору людських якостей. А люди, як правило, не бувають лише хорошими або поганими. У кожної доброї людини є недоліки, більші чи менші, а в кожної поганої, напевне, є і хороші риси.

                                             
  План
1.Лис Микита – головний герой казки.
2.Риси характеру Лиса:
А) позитивні;
Б) негативні .
3. Звір Остромисл, його царювання.
4.Причини гибелі  Лиса.
4. Інтерактивна вправа „Розігрування ситуації за ролями"
а) Виразне читання уривка казки за ролями (оповідач, Лис,
Ведмідь,звірі), починаючи від слів: „Тоді Лис перший заговорив до них ласкаво..." до слів „Пішли дні за днями".
б) Обговорення прочитаного:
— Як ви почували себе в ролі?
— Що відчули звірі, почувши цю розмову?
— Що відчув Лис? Як він поводився в цій ситуації?
— Яку рису характеру Лиса розкриває тут автор?
— Чи доречними є слова епіграфа уроку? Як ви їх розумієте?
5. Вправа „Аналіз ситуації"
Знайти і прочитати рядки, в яких розкривається життя звірів за царювання Лиса. Подумайте, про що свідчать ці рядки?
6. Підсумок учителя.
 Саме в цих рядках автор розкриває нам головну думку казки — бажання вищого жити за рахунок нижчого. І. Франко навмисне називає правління свого героя „добрим", „справедливим", „м'якосердним". Але це добро фальшиве, бо далі автор пише: „Хто був дужчий, той ліпший, а хто слабший, той ніколи не вигравав справи". Удавана добрість Лиса насправді є замаскованою байдужістю до підлеглих. Задовольнивши свої потреби, він не цікавився долею звірів.
    У цій казці змальовано найосновніші риси тиранії.
7. Словникова робота
Тиран — це „Великий егоїст", який править незаконними методами з допомогою насильства. У цьому теж полягає алегоричний зміст казки. А тираном у ній виступає Лис Микита.
8. Визначення рис характеру героя (слайд 10)
 
Учні дістають з скриньки папірці з заздалегідь написаними рисами характеру і вкидають до відповідної діжечки під знаком «плюс» чи під знаком « мінус» , пояснивши свій вибір.

          +                                                                                   -
  кмітливий                                                                 зарозумілий                                                                 хвастливий                                                                   самовпевнений
   вправний                                                                    гордий
   розумний                                                                   хитрий
   товариський                                                            необережний  
  сміливий                                                                   переоцінює можливості
  терплячий                                                                 байдужий до підданих
  спостережливий                                                       брехливий
  дотримує слова                                                         лицемірний                                                                    
     справедливий?                                                          користолюбний
    м’якосердний цар?                                                      егоїстичний
добрий?
-         Чому добрий, справедливий, м’якосердний цар подано з питанням? (сказано з іронією).

9.«Займи позицію» ( робота з сигнальними картками)

         Ти вважаєш Лиса справді добрим і справедливим царем?
-        так(червона картка)
-        ні (зелена картка)
-        не знаю (жовта картка).

         Чи справедливо вчинили звірі зі своїм царем?
-  так
-  ні
-  не знаю.
          Лис Микита позитивний чи негативний персонаж?
-  так
-  ні
-  не знаю.
        Чи викликає у вас співчуття Лис?
-  так
-  ні
-  не знаю.

10. Проблемне питання
- У чому причина смерті Микити?

11. Рольова гра „У картинній галереї" (слайд 11, 12)
Учні, які підготували ілюстрації до казки „Фарбований Лис", розміщують їх у "Картинній галереї" на дошці, розповідають, яку саме подію вони відтворили. Потім переглядають ілюстрації художників до казки.
-
12.  Перегляд мультфільму
Із творів видатних митців завжди черпають наснагу і натхнення для своїх художніх шедеврів режисери-постановники, художники, мультиплікатори. Не став винятком і твір Івана Франка «Фарбований Лис». Давайте переглянемо мультфільм – улюблене заняття усіх дітлахів, режисером якого є Олександр Іванов.

-         Знайдіть відмінності між казкою І. Франка та мультфільмом.

V. Підсумок уроку
Систематизуюча бесіда:
— Чим сподобалась вам казка? А чим не сподобалась?
— Чого вчить нас ця казка?
— Який би ви придумали кінець казки?
— Чим ця казка близька до народної?

      Казка „Фарбований Лис"близька до народної, тому що у своїх творах автор розкриває проблеми життя народу в алегоричній формі. Казка сатирична. Тут в алегоричній формі І. Франко розкриває суть тогочасної влади, її керівників. Письменник викриває хитрого і підступного Лиса, який живе за рахунок беззахисних звірят. Так бувало і серед простого люду та панства за часів життя автора казки. Саме тому цензура заборонила її друкувати.
Ознайомившись із казкою І. Франка „Фарбований Лис", ми переконались, що обман ніколи не закінчується добром. Ця казка, як і багато інших творів мистецтва слова, змушує кожного з нас поглянути на себе через призму життя героя твору. Який я? Чи чесний зі своїми друзями, батьками, чи хочу бути лідером і щоб усі працювали на мене? Можливо, вперше в житті вам спало на думку дати оцінку й своїй власній поведінці.
Англійське прислів'я влучно стверджує: „Найдовша у світі відстань — відстань від голови до серця". Бажаю вам подолати цю відстань і саме серцем дати відповідь на запитання: якою я зростаю людиною?

VІ. Домашнє завдання (слайд 13)
1.     Аналізувати образ Лиса за планом.
2.     Придумати свій кінець казки І.Франка «Фарбований Лис»



100-річчю з дня народження Олексія Коломійця присвячується

РІДНИЙ  КРАЙ –  КОЛИСКА  ЙОГО  ЖИТТЯ Сценарій свята з нагоди ювілею драматурга                                                      ...